Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Kutnie zrealizowała projekt edukacyjny „Dumni z II Rzeczypospolitej”.
Projekt miał na celu:
-kształtować postawy szacunku do historii naszego kraju i osiągnięć II Rzeczypospolitej Polskiej -poszerzenie wiedzy na temat własnej ojczyzny -zachęcanie do działań twórczych i doskonalenie umiejętności artystycznych wśród uczniów .
W ramach projektu uczniowie I i II etapu kształcenia podjęli szereg działań, które przybliżyły uczniom tematykę patriotyczną:
1) Prezentacja- „Kutno –droga do niepodległości” – prezentacja przybliżyła uczniom okoliczności utraty niepodległości oraz próby jakie podejmowali Polacy, aby ją odzyskać. Młodzież mogła się również dowiedzieć w jakich wydarzeniach brali udział mieszkańcy Ziemi Kutnowskiej, walcząc o wolność naszej Ojczyzny w okresie 123 lat niewoli
2) Opracowano Kodeks Postaw Patriotycznych.
W klasach IV-VIII przeprowadzona została dyskusja dotycząca postaw patriotycznych. Zadaniem uczniów było wytypowanie 10 najważniejszych w ich opinii postaw patriotycznych. Udzielone odpowiedzi zostały następnie pogrupowane zgodnie z regułą powtarzalności w klasach. W ten sposób uczniowie spisali najważniejsze zasady, którymi powinien kierować się młody patriota. Opracowany Kodeks Postaw Patriotycznych stał się także ważną częścią ekspozycji patriotycznej.
3) Przygotowano wystawę „Dumni z II Rzeczypospolitej”
Uczniowie wykonali różnymi technikami plakaty lub przedstawili informacje, z jakich osiągnięć mogą być dumni Polacy. Według uczniów na szczególne wyróżnienie zasługują: Kazimierz Funk-twórca nauki o witaminach; Ignacy Mościcki- budowniczy przemysłu chemicznego; Rudolf Stefan Weigl-wynalazca szczepionki przeciwko tyfusowi plamistemu; Ludwik Hirszfeld, który wprowadził oznaczenie grup krwi jako: 0,A,B i AB oraz czynnik Rh; Hilary Koprowski –wynalazca szczepionki przeciwko wirusowi polio; Ignacy Jan Paderewski- światowej sławy kompozytor, który propagował ideę niepodległości Polski za granicą; Ludwik Zamenhof –„Doktor Esperanto”, inicjator –najbardziej rozpowszechnionego na świecie międzynarodowego języka pomocniczego; Pola Negri-Barbara Apolonia Chałupiec- międzynarodowa gwiazda kina niemego; Eugeniusz Romer- twórca nowoczesnej kartografii; Maria Skłodowska-Curie, która odkryła pierwiastki promieniotwórcze: polon i rad oraz dwukrotnie dostała Nagrodę Nobla; Stefan Banach-światowej sławy matematyk; Stanisław Bryła- pionier spawalnictwa oraz konstrukcji spawanych; Janusz Kusociński-m.in. złoty medalista olimpijski z Los Angeles w biegu na 10 000 m; złamanie Enigmy- niemieckiej maszyny szyfrującej przez polskich kryptologów (Mariana Rejewskiego, Henryka Zygalskiego i Jerzego Różyckiego), która miała olbrzymi wpływ na ostateczny wynik II wojny światowej (przegrana Niemców);osiągnięcia gospodarcze- m.in. budowa portu w Gdyni- „okno na świat”, jeden z największych i najnowocześniejszych portów na Bałtyku ; reforma walutowa, która wprowadziła nową walutę (złoty), budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego-gdzie powstały huty, zakłady zbrojeniowe i elektrownie; osiągnięcia techniczne- m.in. wagon spalinowy Luxtorpeda; parowóz Pm 26-1; samoloty RWD; budynek Prudential; radiostacja w Raszynie . Prace uczniów zostały wyeksponowane na wystawie na holu szkoły
4) Prezentacja multimedialna nt. „Dumni z II Rzeczypospolitej” Uczniowie wykonali prezentację multimedialną”. Prezentacja zawiera zdjęcia i informacje dotyczące najważniejszych osiągnięć z różnych dziedzin nauki, jak i osób, które rozsławiły Polskę żyjąc w okresie II RP. W miesiącu listopad na lekcji historii, uczniom z kl. IV-VIII zostanie przedstawiona wymieniona prezentacja.
5) Przygotowano kącik patriotyczny- „Ojcowie Polski Odrodzonej”.
Uczniowie mogli poznać zdjęcia i krótkie noty biograficzne sześciu ojców niepodległości: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wincentego Witosa, Wojciecha Korfantego i Ignacego Daszyńskiego. Różniło ich bardzo wiele- np. poglądy, wyznanie, czy kraj zaborczy w którym mieszkali. Jednak wszyscy byli zgodni, że musi powstać niepodległa Rzeczypospolita Polska.
Na I etapie kształcenia dzieci uczestniczyły w lekcji muzealnej „Droga do Niepodległości”, wykonały lapbooki – 11 Listopada, przygotowały gazetkę szkolną o Święcie Niepodległości. Klasy udekorowały chorągiewkami i kotylionami. Uczniowie obejrzeli ciekawe prezentacje i uczestniczyli w cyklu zajęć dotyczących Święta Niepodległości. W każdej klasie odśpiewaliśmy hymn państwowy.
Podczas miejskich obchodów Święta Niepodległości pani dyrektor Katarzyna Narkiewicz złożyła kwiaty pod pomnikiem Marszałka
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.