CZWÓRKA @NLINE

Radzenie sobie ze złością.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zdenerwować? A może ktoś rozzłościł się na Ciebie?

Złość to jedna z najbardziej intensywnych emocji, którą odczuwamy w życiu. Sama w sobie jest czymś dobrym i przydatnym, bo właśnie w ten sposób nasze ciało informuje nas, że nie podoba mu się to, co się dzieje. Problem może pojawić się, gdy złość staje się zbyt wielka. Mówimy wtedy rzeczy, których później żałujemy lub zachowujemy się w sposób, którego potem się wstydzimy.
W konsekwencji pogorszamy sytuację, w której się znajdujemy
i przysparzamy sobie sporo kłopotów.

Konieczność przebywania non stop w domu, frustracja dotycząca nauki, brak możliwości spotkania z koleżankami i kolegami, zamartwianie się tym co dalej, brak zrozumienia ze strony najbliższych, kłótnie z rodzeństwem, problemy rodzinne mogą powodować, że w naszej głowie coraz częściej pojawia się myśl „ZARAZ WYBUCHNĘ!”.
Wystarczy iskierka – maleńka rzecz, która całkowicie wyprowadzi nas z równowagi.

Co zrobić, żeby w odpowiednim momencie ugasić ten „pożar”? Jak zapobiec nieprzyjemnym konsekwencjom? Kluczem do sukcesu jest zapanowanie nad swoją złością.
Przed Wami kilka skutecznych technik radzenia sobie w sytuacji, gdy czujecie, że zbliża się wybuch.  

Co robić, gdy się martwisz?

 Dorośli nazywają zamartwienia niepokojem lub stresem. O ludziach, którzy często się martwią, mówi się, że są nerwowi albo niespokojni.

W ostatnim czasie mamy wiele powodów do zmartwień. Martwimy się, czy zachorujemy, czy damy radę uczyć się zdalnie, czy będziemy mogli napisać egzaminy w wyznaczonym terminie, poprawić oceny, kiedy wreszcie wrócimy do szkoły, kiedy spotkamy się z kolegami i koleżankami,  a także resztą rodziny…
Lista jest długa i dla każdego z nas indywidualna.

Bez względu na to, czego dotyczą Twoje zmartwienia, można je opisać, jako powracające myśli, które Cię zasmucają i sprawiają, że nie czujesz się najlepiej.

To nieprawda, że zmartwienia mieszkają tylko w głowie! Przez te nieprzyjemne myśli możesz poczuć się osłabiony, może rozboleć Cię głowa i żołądek. Możesz także nadmiernie się pocić, zaobserwować szybsze bicie serca, dygotanie z nerwów, łzy w oczach, zawroty głowy i wrażenie, że za chwilę zasłabniesz czy zwymiotujesz. Każdy odczuwa je w swoim ciele w inny sposób.

Co zatem warto zrobić, gdy się martwicie? Mam dla Was kilka wskazówek!

LEKTURY DLA KLAS 1 – 8 – plik pdf

Proponujemy kilka aplikacji edukacyjnych oraz rozrywkowych dla różnych poziomów edukacyjnych. W większości to świetne strony. Pamiętajcie bezwzględnie należy mieć zaktualizowany program Flash Player i oczywiście po zaraportowaniu zezwolić stronie na jego uruchomienie:) Nigdzie nie trzeba się logować!

Dla najmłodszych:

pisupisu.pl (niestety dziś, mam nadzieję chwilowo, serwer jest przeciążony)

buliba.pl (gry edukacyjne, drukowanki)

kula.gov.pl (wirtualna wycieczka po kraju)

Dla starszych:

wolnelektury.pl (bezpłatny dostęp do książek i audiobooków)

learningapps.org (aplikacja Web 2.0 wspierająca proces uczenia się i nauczania przy pomocy interaktywnych modułów)

jigsawplanet.com (puzzle)

matzoo.pl (zadania matematyczne od zerówki do klasy 8 – należy wyłączyć w przeglądarce opcje blokowania reklam)

Dla ambitnych:

muzykotekaszkolna.pl (zakładka: Uczeń > Wiedza , Nauka)

wirtualnykraj.pl (wycieczki panoramiczne)

ninateka.pl (filmy, spektakle, koncerty)

https://artsandculture.google.com/partner (kolekcje muzealne z całego świata)

Dla kreatywnych:

en.origami-club.com (sztuka łamania papieru – dasz radę dzięki diagramom i animacjom)

touchpianist.com (zabawa muzyką, klikając przycisk Choose Different Piece – wybierasz nową kompozycję)

weawesilk.com (tworzenie niebanalnych obrazów )

Propozycje świetlicy szkolnej dotyczące spędzania wolnego czasu.

Jeśli nie możesz wyjść z domu, albo nudzisz się skorzystaj z propozycji zabaw:

1. Odgadywanie haseł na poszczególne litery alfabetu nr rośliny, zwierzęta, imiona itp.
(ćwiczysz pamięć, koncentrację, wzbogacasz słownictwo, wiedzę, z różnych dziedzin).
2 Układanie wyrazów z rozsypywanki literowej np. „rzodkiewka” (im dłuższy wyraz tym ciekawsze wyrazy powstają).
3. Wyjdź na chwilę przed dom. Wróć i na kartce wypisz jak najwięcej wyrazów np. Na literę „k”, które znajdują się koło twojego domu (zabawa nie jest łatwa)
4. Wyjdź na spacer. Po powrocie zrób mapę tego terenu. Później sprawdź czy wszystko zaznaczone jest na twojej mapie nr budynki, nazwy ulic, napisy, sklepy, usługi (nr fryzjer, zakłady pracy, inne szczegóły).
5, Obejrzyj dokładnie swoje mieszkanie, a później wypisz rzeczy, które masz na różne litery np. „d”, „b”.
6. Pofantazjuj – napisz bajkę o swojej rodzinie. Dialogi, jakieś wydarzenie zmyślone lub prawdziwe pokaż komuś ten tekst, może odkryjesz w sobie talent pisarski.
7. Ferie to więcej wolnego – spróbuj nauczyć się przyszywać guziki, prasować, obierać warzywa, czyścić buty przejrzyj swoja garderobę – coś w niej zmień, doszyj, połącz z czymś, zabaw się w krawca, modela, praczkę. To daje dużo satysfakcji.

POLECANE STRONY – zachęcamy do odwiedzenia

www.gov.pl/zdalnelekcje

https://www.cke.gov.pl/?fbclid=IwAR0W8rGavGZYgXCEjq2Rj6LlGXRD9V4hIybFZ-brFoc3VQG4Sc6J-9Ugtvw

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Feduzabawy.com%2Fgeneratory%2Fgenerator-szlaczkow%2F%3Ffbclid%3DIwAR0LF8ml0WEFklOSE8jCzKXKeXVI39IqygyKkFq-riXIzvYWjV452BL4Aig&h=AT35TEjZbCHsXGvsfURxgiNBEaJtZtL60DtRoM7HOfDfeaeRNLKK2yVgw98ZDD6uReLxdzNlvWnZc–Tm4lFW1Gyt3vpLd2DxI8EdW5LOeA9pZllUqWOtT6RihFM4atxbB3uVQ

https://waw4free.pl/wydarzenie-71237-muzeum-powstania-warsz…

http://booklips.pl/…/legimi-odpowiada-na-apel-fundacji-pow…/

https://bn.org.pl/…/3928-czytanie-on-line-bez-ryzyka-zakaze…

https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeo…/

https://wroclaw.naszemiasto.pl/10-najlepszych…/…/c13-7599369

https://lektury.gov.pl/kategoria/range/7

https://kultura.onet.pl/…/koronawirus-w-polsce-naj…/1v5nzfd…